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www.ildialogo.org LA CHIESA CATTOLICA HA TRASFERITO UN PRETE PEDOFILO IN UN PICCOLO VILLAGGIO,di MICHELLE FAUL e CARLEY PETESCH (AP)

Pedoflia clericale
LA CHIESA CATTOLICA HA TRASFERITO UN PRETE PEDOFILO IN UN PICCOLO VILLAGGIO

di MICHELLE FAUL e CARLEY PETESCH (AP)

Traduzione di Stefania Salomone


MAKANKA, Sierra Leone — Un viottolo in terra rossa battuta porta al "bar", un paio di panche di legno fatte in casa all'ombra di un vecchio albero di mango selvatico, grondante frutti. A breve distanza, una tanica di plastica gialla col vino di palma bollente che il prete americano tanto amava.
Un insegnante di 40 anni accusa ora il Rev. James Tully per aver dato il vino di palma a un ragazzino affinché cedesse alle sue avances.
In questo angolo lontano dell'Africa occidentale - dove non c'è né acqua corrente né elettricità - la chiesa cattolica ha inviato Tully, ben due volte. L'insegnante ha riferito alla Associated Press che Tully aveva ripetutamente abusato di lui e di altri bambini durante il suo primo incarico in Sierra Leone, dal 1979 al 1985. Dopo una condanna negli Stati Uniti per aver somministrato alcolici a minori, l'istituzione l'ha inviato di nuovo in Sierra Leone per un secondo incarico dal 1994 al 1998.
La storia di Tully è un esempio di come la chiesa cattolica trasferisce i preti pedofili di paese in paese, in uno scandalo che ora sta emergendo in tutto in mondo. Ma dimostra anche la grande riluttanza a sporgere denuncia contro un prete cattolico in molte parti dell'Africa. L'arcivescovo Buti Tlhagale di Johannesburg, questo stesso mese, ha messo in guardia sul fatto che gli scandali nella chiesa non sono limitati agli Stati Uniti o all'Europa.
"Semplicemente, gli abusi dei preti in Africa non hanno avuto la stessa esposizione mediatica rispetto ad altre parti del mondo", ha dichiarato.

L'ombra e qualche occasionale folata di vento sono l'unico sollievo dal caldo torrido che sfiora i 38 gradi, col 100% d'umidità che obbliga gli uomini a sventolarsi con la maglia, scoprendo una pelle madida di sudore. L'unico rumore è il cinguettio di uccelli dal becco lungo, attratti dalla vicina risaia.

E' in questo villaggio che Tully ha preteso sesso orale, definendolo "lecca lecca" in dialetto Krio, ha detto l'insegnante.
"Voleva che massaggiassimo il suo pene per eccitarlo; ma non solo toccandolo, anche prendendolo in bocca", racconta il maestro che ha chiesto di restare anonimo poiché lavora in una scuola cattolica e teme di essere licenziato.
Alla domanda se le prestazioni sessuali siano andate oltre, i suoi occhi si sono riempiti di lacrime e si è girato: "Non voglio ricordarlo. Dopo tutti questi anni, non me la sento ancora di parlarne. Mi sento avvampare".
Tully non ha rilasciato commenti riguardo alle accuse alla Associated Press del New Jersey, dove vive ora. La chiesa cattolica afferma di non aver mai ricevuto alcuna segnalazione sul comportamento di Tully in Sierra Leone.
"Nessun parente o amico o conoscente di alcuna vittima è mai uscita allo scoperto per informare o per denunciare l'abuso da parte di P. Tully", ha detto Mons. Giorgio Biguzzi di Makeni, vescovo durante tutto il periodo in cui Tully era incardinato nella diocesi del nord.
Queste risposte non sorprendono l'insegnante della Sierra Leone.
"Chi potrebbe mai credere a un bambino di un villaggio contro un prete bianco?"
Raccontò degli abusi a suo zio, che lo aveva cresciuto dopo la morte dl padre. "Mio zio mi ha chiesto di 'cercare di passarci sopra' perché era l'unico modo per riuscie ad avere un'istruzione".

Almeno un bambino ha rifiutato di concerdersi, secondo un ufficiale di polizia di Kamakwei, cittadina al confine settentrionale con la Guinea. 

Questi, che ha chiesto di restare anonimo poiché è cattolico e teme ostracismi da parte della chiesa, ha detto che suo cugino e alcuni ragazzini vivevano nella canonica del parroco a Kamalo, dove Tully esercitava negli anni '80.
Suo cugino aveva vissuto lì per due anni con altri bambini e riceveva una base di istruzione da Tully. Il luogo era sempre pieno di bambini, che giocavano a pallone e Tully li portava in giro sul retro del suo furgone.
Era una situazione tipica di molti villaggi, secondo le oltre due dozzine di intervistati dalla AP. Tully portava i ragazzini con sé per le gite nei week-end in cui faceva dei sopralluogi nei villaggi dove aveva costruito scuole e chiese e vi pernottava così da poter dire messa la domenica. 
Tully aveva scelto il cugino come il più bravo studente di Kamakwie quando aveva circa 14 anni, e aveva detto alla famiglia che si sarebbe preso cura della sua istruzione se lo avessero lasciato andare con lui a Kamalo. Ma, dopo due anni, (mio cugino) scappò e tornò a casa. Ci disse che il prete gli chiedeva sempre di dormire con lui e gli intimava di accarezzarlo".
La famiglia non fece nulla, racconta il poliziotto "poiché non eravamo sicuri se credere al ragazzo e lo status sociale dell'uomo era elevato". Tully era il prelato più alto in grado nella zona e i presidi delle scuole cattoliche dell'area riportavano a lui.
Ha detto che suo cugino aveva finito gli studi nella scuola cattolica di Kamakwie, ma era stato poi ucciso dai ribelli durante la guerra.
Tully lasciò la Sierra Leone alla volta degli  Stati Uniti nel 1985. Lì, un seminarista del Milwaukee,  William Nash, lo ha accusato di aver abusato di lui tra il 1986 e il 1988. Nel 2005, Nash ha ricevuto 75.000 dollari di risrcimenti dai Saveriani, anche se Tully non ha mai ammesso gli abusi.
"Ho avuto anch'io questo tipo di esperienza e ne sono inorridito. Sono arrabbiato perché la chiesa ha permesso a quest'uomo di restare in ministero nel suo ordine religioso per 30 anni. E questo è criminale", ha dichiarato Nash ad AP in una intervista telefonica dalla sua casa nella parte occidentale del  Massachusetts.
All'inizio degli anni 1990, Tully è stato anche accusato di aver accompagnato tre adolescenti ad una partita di baseball a Franklin, Wisconsin, somministrando alcol e facendoli ubriacare. Tully ha firmato una dichiarazione giurata in cui diceva "Non intendo impugnare l'accusa poiché mi rendo conto di cosa vengo ritenuto responsabile e credo che potrei risultare colpevole".
Fu incriminato per condotta disordinata nel 1992. E' stato condannato a due anni di sospensione condizionale, impedendogli contatti con i giovani senza supervisione.
Tully fu trasferito al Institute of Living di Hartford, Connecticut, che è specializzato in disordini sessual e ha trattato centinaia di preti. Lì ha ricevuto cure psicoterapiche e ha fatto "buoni progressi", stando alla lettera dell'istituto indirizzata alla corte del Wisconsin.
"Non ha mai negato la propria responsabilità nella condotta sessuale ed ha capito il danno inflitto agli altri", dice la lettera datata maggio 1992.
Il Rev. Carl Chudy, l'attuale superiore dei missionari saveriani degli Stati Uniti, basati nel Wayne, New Jersey, ha riferito che il terapeuta di Tully diceva che lui era perfettamente in grado di tornare in Africa a patto che ci fosse una supervisione ai suoi incontri con i giovani, che prosegusse la terapia e il supporto.
"Deduco che la chiesa della Sierra Leone fosse d'accordo con questo poiché dopo il periodo di prova, partì", suggerisce Chudy.
Eppure la chiesa lo rispedì in Sierra Leone apparentemente senza indagare sulla sua condotta. E la maggior parte della sua attività si svolgeva con i ragazzini - organizzare partite di calcio, recite a teatro e cori in villaggi poveri al limite della disperazione.

Lasciò nel 1998, quando fu allontanato durante i 10 anni di guerra civile.

I Saveriani alla fine hanno ridotto Tully allo stato laicale nel febbraio 2009, dopo che Nash, un seminarista del Wisconsin, lottò finché non fu dimesso. Chudy ha detto che la decisione è stata presa dello stesso Tully, poi approvata dal papa lo scorso anno.
Chudy ha fatto notare che esiste una politica molto severa oggi: "In passato ci sono stati evidenti passi falsi per quanto si potesse sapere all'epoca. Siamo impegnati oggi nella protezione dei giovani da quei pochi che hanno provocato un tale immenso disagio".
Il Rev. Carlo Girola, rappresentante della curia generalizia dei Saveriani a Roma, ha detto che non c'erano accuse o sospetti riguardo al primo incarico di Tully in Sierra Leone che portassero l'ordine a pensare di dover svolgere indagini.
Girola ha riferito che il supervisore generale  in Sierra Leone, P. Piero Lazzarini, era stato informato riguardo "alla situazione e alle condizioni imposte per il ritorno di Tully nel paese. Lazzarini ha parlato di questo a P. Luigi Brioni, parroco a Magburaka dove Tully era stato mandato. Secondo Girola, Brioni "non ha mai informato Lazzarini di alcuno dei fatti legati a questo problema".
Alcuni che hanno collaborato con Tully per anni in Sierra Leone lo hanno lodato per le sue attività.
"Lo conosco come uno che assisteva i bambini, pagava le rette scolastiche, li aiutava ad accedere al college", riferisce Ahmed Polo Samura, attivista per i diritti umani e per la protezione del fanciullo a Kamakwie, che conosceva Tully fin da quando era chierichetto.
Mark Saidu, agricoltore del Makali, ha detto che Tully lo ha convertito dall'Islam quando aveva14 anni nel 1984 e lo ha aiutato pagandogli l'istruzione nelle scuole cattoliche.
"P. Jim aveva tantissimi amici Era un uomo a cui piaceva socializzare", racconta Saidu. "Ed era molto popolare qui poiché girava con un gruppo elettrogeno e proiettava dei film nei villaggi. Inoltre con i tornei di calcio, forse l'unico divertimento disponibile, la gente ne aveva per mesi".
Augustine Sorie Bangura viene descritto da molti come il più grande amico di Tully in Sierra Leone. Bangura, 48 anni, ha riferito che Tully lo ha incoraggiato a scrivere lettere agli amici del prete negli Stati Uniti per raccogliere donazioni per la costruzione della prima clinica della città. Prima la gente doveva camminare per 26 chilometri per arrivare al più vicino ospedale di Kamalo.
Bangura e molti altri hanno parlato dell'amore di Tully per i superalcolici, fino all'ubriachezza, a detta di molti.
"Usava il vino di palma per riunire le persone ed evangelizzarle, e usava il vino di palma per incoraggiare i giovani a cantare insieme. Quello lì amava il vino di palma", ironizza il maestro di coro Mohn Abdulai Kamara.
Ciononostante alcuni sostenevano che l'uso che Tully faceva del vino fosse quanto meno sinistro: "Portava noi ragazzi a bere vino di palma e ci incoraggiava sempre a bere, dicendo 'E' bello. Prendine ancora'. Possiamo dire che ci ha indotto a bere e quella roba è fortissima; ne basta un sorso e ti parte la testa", racconta il maestro che ha riferito a AP di essere stato molestasto da Tully.
Il maestro ha detto di essere da tempo disilluso rispetto alla chiesa cattolica. "Hanno distrutto i miei sogni", racconta. Ha studiato per diventare frate e maestro nell'ordine dei Fratelli Cristiani Irandesi, ma dice di aver lasciato quando il superiore del seminario tentò di abusare di lui.
Sostiene inoltre che se alle vittme di abusi sessuali perpetuati dai preti venisse assicurato che non riceveranno punizione per aver detto la verità, ne vedremmo tanti e tanti uscire allo scoperto.
Carley Petesch da Johannesburg . Associated Press
 

Testo originale da:

 
Catholics sent predator priest to remote village
By MICHELLE FAUL and CARLEY PETESCH (AP) – 1 day ago
 
MAKANKA, Sierra Leone — A rutted red dirt track leads to the "bar," a couple of homemade wood benches in the shade of an old tree dripping with wild mangoes. Within easy reach, there's a yellow plastic jerry can of the fiery palm wine the American priest loved.
 
A 40-year-old schoolteacher now charges that the Rev. James Tully gave the palm wine to teenage boys to make them more susceptible to his advances.
 
This faraway corner of West Africa — with no electricity or piped water — is where the Roman Catholic Church sent Tully, twice. The teacher told The Associated Press that Tully abused him and other boys repeatedly during his first stint in Sierra Leone , from 1979 to 1985. After a conviction in the U.S. for giving minors alcohol and groping them, the church sent Tully back to Sierra Leone for a second stint from 1994 to 1998.
 
Tully's story is an example of how the church transferred abusive priests from country to country, in a scandal now emerging worldwide. But it also shows the deep reluctance to come out against a Catholic priest in many parts of Africa .
 
Catholic Archbishop Buti Tlhagale of Johannesburg cautioned this month that the scandals in the church were not particular to the United States and Europe .
 
"It simply means that the misbehavior of priests in Africa has not been exposed to the same glare of the media as in other parts of the world," Tlhagale said.
 
___
 
The shade and occasional breeze are the only relief from the unrelenting 100-degree (38-degree Celsius) heat matched by 100 percent humidity that has men lifting their shirts to fan bellies and black skin glistening with sweat. The only sound is the chirping of long-billed birds attracted to a nearby rice paddy.
 
It was in these villages that Tully demanded oral sex, called "lollipopping" in the Krio dialect, the teacher said.
 
"He would want us to play with his penis, to arouse him; not even to just play with it but to put it in your mouth," said the teacher, who asked to remain anonymous because he works at a Catholic school and fears he could be fired.
 
Asked if the sex had gone any further, tears welled in the teacher's eyes and he turned away: "I don't want to remember that. After all these years, I still can't talk about it. It makes me hot all over."
 
Tully would not comment about these accusations when approached by The Associated Press in New Jersey , where he now lives. The Catholic Church says it never received any complaints about Tully's behavior in Sierra Leone .
 
"No family member or friends or associates of any victim that was sexually abused has come forward to inform or report to me that he has been sexually abused by Father Tully," said Bishop Giorgio Biguzzi of Makeni, who was bishop through all the years Tully was based in his northern diocese.
 
Such responses do not surprise the Sierra Leonean schoolteacher.
 
"Who would believe a young village boy over a white priest?" he asked.
 
He complained about the abuse to his uncle, who had helped bring him up after his father died. "My uncle pleaded with me, asking me if I couldn't 'cope' with this thing since it was the only way for me to get an education."
 
At least one boy refused to put up with it, according to a police officer from Kamakwei, a northern town near the border with Guinea .
 
The officer, who asked not to be identified because he is Catholic and fears being shunned by the church, said his cousin and several other youngsters lived in the parish priest's house in Kamalo, where Tully was based in the 1980s.
 
His cousin lived there for two years with other boys who were receiving scholarships from Tully. The compound was always filled with boys, sometimes playing soccer, and Tully rode around with them on the back of his pickup truck.
 
That was a familiar sight in many villages, according to more than two dozen people interviewed by the AP. Tully took boys with him on weekend trips to villages where he built up schools and churches, and stayed overnight so he could say Mass on Sundays.
 
Tully had picked the cousin out as the brightest student in Kamakwie when he was about 14, and told the family he would take care of his education if they let him come to Kamalo. But after two years "(my cousin) ran away and came home. He told us that the priest was always calling him to lie in his bed and urging him to caress him."
 
The family did nothing, the policeman said, "because we were not sure whether we should believe the boy, and also the status of the man was high." He said Tully was the top-ranking Catholic in the area, and headmasters at Catholic schools there reported to him.
 
He said his cousin completed his education at the Catholic school in Kamakwie but was killed by rebels during the war.
 
Tully left Sierra Leone for the United States in 1985. There, a seminarian in Milwaukee , William Nash, accused Tully of abusing him between 1986 and 1988. In 2005, Nash received a $75,000 out-of-court settlement from the Xaverians, though Tully did not admit to any wrongdoing.
 
"I had my own experience and I was horrified about it. I'm angry that the church has allowed a man to function in the church in this religious order for 30 years. And that's criminal," Nash told the AP in a telephone interview from his home in western Massachusetts .
 
In the early 1990s, Tully also was accused of escorting three teenage boys to a baseball game in Franklin , Wisconsin , giving them alcohol and groping one of the youths. Tully signed an affidavit that said, ""I am pleading no contest because I understand what I am charged with and believe I would be found guilty."
 
He was convicted of disorderly conduct in 1992. He was sentenced to two years' probation and barred from unsupervised contact with juveniles.
 
Tully was transferred to the Institute of the Living in Hartford , Connecticut , which specializes in sexual disorders and has treated hundreds of priests. There he received psychotherapy and made "very good progress," according to a letter from the institute to the Wisconsin court.
 
"He has never denied responsibility for his sexual behavior and has come to realize the damage that this has inflicted on the others," says the May 1992 letter.
 
The Rev. Carl Chudy, current U.S. superior of the Xaverian Missionaries order based in Wayne , New Jersey , said Tully's therapist said he could return to Africa so long as he had supervised encounters with youth, therapy and ongoing support.
 
"I assume Sierra Leone agreed to this because when his probation was over, he left," Chudy said.
 
Yet the church sent him back to Sierra Leone apparently without ever investigating his activities there. And most of his work was with teenagers — organizing soccer teams, drama clubs and choirs in scrabble-poor villages.
He left in 1998, when he was evacuated during the nation's brutal 10-year civil war.
The Xaverians finally laicized Tully in February 2009, after Nash, the Wisconsin seminarian, went on a mission to have him defrocked. Chudy said the decision was Tully's and was approved by the pope last year.
Chudy said there is a very strict policy in place today: "In the past obvious missteps were made due to what was known at the time. We are quite committed to protecting young people from the few who have caused such great damage," he said.
Rev. Carlo Girola, an official of the Xaverians' general administration in Rome , said there were no accusations or suspicions regarding Tully's first stay in Sierra Leone to make the Xaverians feel they had to investigate.
Girola said the regional supervisor in Sierra Leone , Father Piero Lazzarini, was informed about the "situation and conditions" imposed for Tully's return to the country. Lazzarini spoke of this to Father Luigi Brioni, the pastor in Magburaka where Tully was then sent. According to Girola, Brioni "never informed Lazzarini of any incidents related to this problem."
Some who worked with Tully for years in Sierra Leone praised his good works.
"I know him as someone who was always assisting children, paying their school fees, helping them get into college," said Ahmed Polo Samura, a human rights activist and child protection officer in Kamakwie who knew Tully from the time he was an altar boy in church.
Mark Saidu, a farmer in Makali, said Tully converted him from Islam when he was 14 years old in 1984 and helped pay for his education at Catholic schools.
"Father Jim had lots and lots of friends. He was a man who loved to socialize," Saidu said. "And he was popular around here because he would travel around with a generator and show films in the villages. And with the soccer competitions, that could be the only entertainment people would have for months."
Augustine Sorie Bangura is described by many as Tully's greatest friend in Sierra Leone . Bangura, 48, said Tully encouraged him to write letters to the priest's friends in the United States to garner donations that built the first health clinic to the village. Before that, people had to walk 16 miles ( 26 kilometers ) to the hospital in Kamalo.
Bangura and many others spoke of Tully's love of strong liquor, some said to the point of incoherent drunkenness.
"He would use palm wine to get people together to evangelize them, and he would also use palm wine to encourage the youths to join us in singing. That man loved palm wine," said choir master John Abdulai Kamara.
Some, though, say Tully's use of palm wine was more sinister: "He would take us boys to go palm wine drinking and would always encourage us to drink, saying, 'It's nice. Have some more.' You could say he lured us into drinking, and that stuff is so strong that just one sip can make your head spin," said the teacher who told the AP Tully molested him.
The teacher said he has long been disillusioned with the Catholic Church. "They shattered my dreams," he said.
The man studied to become a monk and teacher with the Irish-based Christian Brothers order, but said he left when the head of the seminary tried to abuse him.
The teacher said that if victims of sexual abuse by priests were assured they would not be punished for telling the truth, "you would see many, many, many people coming forward."
Carley Petesch reported from Johannesburg . Associated Press writer Frances D'Emilio in Rome and David Porter in Wayne , New Jersey contributed to this report.
On the Net:
Xaverian Missionaries in Sierra Leone: http://www.xaviermissionaries.org/
Copyright © 2010 The Associated Press. All rights reserved.
 


 



Marted́ 11 Maggio,2010 Ore: 14:30
 
 
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