Gli scandali nella chiesa - le accuse da parte di adulti pongono ulteriori dubbi

di JANE GARGAS

Traduzione di Stefania Salomone


YAKIMA HERALD-REPUBLIC
E’ uno spinoso problema di ordine etico, che qualunque cattolico sarebbe restio ad affrontare.
Quando un prete intrattiene rapporti sessuali con un adulto - si tratta di abuso? O no?
E’ una questione che qui è sorta in particolare dall’arresto di Juan Jose González Rios, un diocesano di 37 anni, accusato di detenere materiale pedo-pornografico.
Il fatto è stato reso noto nel marzo scorso. Ma la diocesi di Yakima ha taciuto un altro fatto legato a González - le sue accuse nei confronti di un altro prete che avrebbe abusato di lui negli anni ’90, quando aveva 21 anni.
La protezione dei minori è un fattore di indiscussa importanza, ha spesso sottolineato il vescovo Carlos Sevilla.
Ma cosa dovrebbe fare la chiesa se una condotta sessuale discutibile non riguarda un minore? Cosa fare se se la condotta, per quanto non illegale, risultasse decisamente inappropriata?
Secondo il Diritto Canonico, il prete fa promessa di celibato durante l’ordinazione, ma che succede se un prete viene accusato di intrattenere rapporti sessuali con un membro adulto della parrocchia?
"E’ una cosa moralmente inaccettabile", dice Sevilla.
Assolutamente inappropriata, ha fatto eco il portavoce di SNAP (Survivors Network of those Abused by Priests).
Esiste un "problema di squilibrio" quando un prete viene personalmente coinvolto con un membro del gregge, ha detto David Clohessy, direttore nazionale di SNAP. Comunque, non c’è uniformità di pensiero su come andrebbe gestita una situazione del genere.
In una recente intervista telefonica, Sevilla ha spiegato che le procedure relative al clero diocesano si focalizzano sulla salvaguardia dei minori.
"C’è una distinzione tra le faccende di adulti e quelle che riguardano i minori", ha aggiunto.
Questo significa che la diocesi non approfondisce le accuse di abusi relative a un adulto.
"Se si tratta di un adulto, non è necessario che la diocesi faccia rapporto alle autorità, ma potrebbe decidere di riportarle", ha detto Sevilla.
La situazione di González, quindi, è difficile sotto due aspetti: primo, lui sta dichiarando di essere stato abusato da un prete, ma a quel tempo era adulto. Secondo, è stato accusato di possedere materiale pedo-pornografico.
Sevilla si è scusato lo scorso mese per aver assegnato González nel 2003 al Centro di Ritiro S. Peter di Cowiche, anche se sapeva di essere incriminato per le suddette ragioni.
González sarà chiamato in giudizio il 5 giugno in Oregon per le accuse di detenzione di materiale pedo-pornografico mentre era in seminario a Marion County, Oregon. Fino ad allora, è libero e vive in una casa a Tieton.
La questione ha cambiato forma quando la famiglia di González ha pubblicamente affermato alcune settimane fa che lui ha subito abusi da un prete negli anni ’90.
González ha detto che, subito dopo il suo trasferimento da Cowiche a Jalisco, Mexico, un prete della diocesi cominciò a fargli avance sessuali, letteralmente violentandolo circa sei anni fa.
Lo scorso mese, la famiglia di González ha distribuito una lettera in parrocchia rendendo noto l’abuso e nominando il colpevole che oggi vive in un altro stato. Il prete non ha mai negato le accuse e nemmeno le ha mai negate il Rev. Robert Siler, responsabile della diocesi Yakima.
Siler ha detto che il prete è stato sospeso per almeno tre anni e non è attualmente in ministero. La diocesi ha reso noto il fatto che è stato sottoposto ad un trattamento per abuso di alcolici.
Il vescovo, alla richiesta di commenti sulle accuse rivolte a González, ha dichiarato di ritenere attività sessuali tra adulti una faccenda privata.
In una email successiva Siler ha dichiarato: "L’obiettivo del vescovo, trattando queste vicende umane che spesso riguardano i preti, è aiutarli a non cadere di nuovo. E soprattutto aiutare le persone che sono state ferite dall’atteggiamento del prete".
Quanto al comportamento di González mentre era a Cowiche, Siler afferma di non aver mai sentito alcuna lamentela, aggiungendo "Non credo che farebbe male ad una mosca".
E’ una opinione condivisa dall’ex-responsabile di González, Renene Hudson deGoede, che attualmente risiede a Seattle, e che è stato supervisore di González all’inizio della sua attività a Cowiche. Ha affermato di essere rimasta "sbalordita" quando è venuta a conoscenza delle accuse rivolte a quel giovane timido ragazzo.
Robert Fontana, membro di Voice of the Faithful, ritiene che González è una persona rispettabile. Impiegato da 25 anni nella diocesi di Yakima prima delle dimissioni rassegnate nel 2005, Fontana conosceva González anche attraverso la sua precedente attività di responsabile diocesano per l’evangelizzazione.
Fontana afferma che la diocesi avrebbe dovuto gestire le accuse rivolte a González in modo differente. Il solo modo in cui la chiesa può sanare la questione degli abusi sessuali che hanno scioccato l’intera nazione è mantenere una certa apertura.
Anche se González non era minorenne all’epoca, sempre di abuso si tratta, particolarmente per il fatto che González era un membro del gruppo giovani della parrocchia.
"Si tratta di molestia psicologica, un abuso di potere", ha detto.
Siler ritiene che González sia capace di prendere decisioni per proprio conto e quindi non bisogna considerarlo più vulnerabile di quanto non sia.
In una email Siler ha sottolineato: "Per quanto spiacevole e terribile sia stato l’episodio con il prete, mi sembra che stiamo parlando del sospetto di molestie sessuali più che di una condotta sessuale rivolta ad una persona vulnerabile".
Russ Mazzola, un giudice di Yakima e presidente del consiglio diocesano laico, costituito nel 2003 per relazionare ai vescovi in materia di abusi sessuali, sostiene che le accuse di González non erano note al consiglio.
"Dato che gli episodi sotto accusa sono avvenuti tra adulti, per quanto inappropriati, non sono materia su cui il consigliao sia tenuto ad investigare", dice Mazzola.
E’ in fase di definizione nella diocesi una nuova policy per affrontare gli abusi sessuali del clero, sia con minori che con adulti, che è parallela alle procedure definite dalla maggioranza degli altri consigli diocesani del paese. Questo lo afferma Teresa Kettelkamp, direttore esecutivo dell’Ufficio per la Protezione dei Minori e dei Giovani di Washington DC, costituito dalla Conferenza dei Vescovi statunitensi dopo che lo scandalo degli abusi sessuali è scoppiato nel 2002.
Ma tutto ciò non è giusto, afferma Bertha González, la sorella di Juan.
"Affermando che ’lui era adulto’, la chiesa se ne lava le mani". E descrive la famiglia, composta da 10 tra fratelli e sorelle, emozionalmente distrutta dal tradimento della chiesa. L’intera famiglia, non solo suo fratello, è molto devota. Frequenta la messa ogni domenica, canta nel coro e la madre è stata catechista per molti anni.
Dopo il suo arresto, González ha rivelato alla sua famiglia l’episodio del prete; questa scoperta ha distrutto il rapporto della sua famiglia con la chiesa.
Sevilla ha detto che avrebbe voluto incontrare González e la sua famiglia, sottolineando di non essersene mai disinteressato.
Bertha González ha equiparato la condotta del fratello a quella di un coniuge ferito.
"Stava serbando un segreto e un dolore enorme. Si sentiva sporco per le molestie subite dal prete e si è sentito come coinvolto in una sorta di contaminazione", ha aggiunto.
Richard Sipe di La Jolla, California, autore di "Sex, Priests and Power: Anatomy of a Crisis," sostiene che descrivere qualcuno come González un coniuge ferito è inverosimile.
Noto psicoterapeuta, presidente della Interfaith Sexual Trauma Institute di Collegeville, Minnesota, ex-prete, Sipe afferma che il fatto che González fosse adulto all’epoca dell’abuso è irrilevante.
"Non ti aspetti comportamenti simili da un prete. Non si tratta propriamente dello stesso crimine, ma deve essere preso in considerazione", dice Sipe.
Egli stesso ha ascoltato molte altre storie simili di accuse di preti coinvolti sessualmente con seminaristi.
"Sfortunatamente, questo tipo di conseguenze passano di generazione in generazione", ha aggiunto.

Testo originale

da www.Yakimaherald.com

Church scandal -- Adult’s allegations raise more questions
By JANE GARGAS
Yakima Herald-Republic
It’s a thorny ethical problem, the kind any Catholic would be loath to confront.
When a priest engages in a sexual relationship with another adult -- is it abuse?
Or isn’t it?
It’s a topic that has been brewing here since the arrest of Juan Jose González Rios, a 37-year-old diocesan employee, for allegedly viewing child pornography.
That case became public in March. But the Catholic Diocese of Yakima has been mum about another issue related to González -- his allegations that a priest here sexually abused him during the 1990s, beginning when he was 21.
Protection of minors is of paramount importance, Bishop Carlos Sevilla has repeatedly stressed.
What should the Church do, however, if the sexual misconduct doesn’t include a child? What if the behavior, while not illegal, is deemed inappropriate?
According to Catholic canon law, priests promise to be celibate when they’re ordained, but what happens if a priest is accused of conducting a sexual relationship with an adult parishioner?
"Morally, it’s certainly unacceptable," Sevilla said.
Absolutely inappropriate, echoed a spokesman for the Survivors Network of those Abused by Priests.
There’s an "inherent power imbalance" when a priest is involved with a member of his flock, argued David Clohessy, national director of SNAP.
However, there’s little agreement on how the situation should be handled.
In a recent telephone interview, Sevilla explained that the diocesan clergy sex abuse policy focuses on safeguarding children.
"There’s a distinction between adults and minors," he said.
That means the diocese wouldn’t internally pursue any abuse allegations concerning an adult.
"If the person is an adult, it’s not necessary for the diocese to report it (an incident) to the authorities, but he could always report it," Sevilla said.
The González situation, then, is difficult in two regards: first, he’s alleging that he was abused by a priest, but he was an adult at the time. Second, he has been charged with viewing child pornography in Oregon.
Sevilla apologized last month for hiring González in 2003 to work at St. Peter Retreat Center in Cowiche, even though the bishop knew he was under criminal investigation for the matter.
González is scheduled to be arraigned June 5 in Oregon on charges he viewed child pornography in 2003 while attending a seminary in Marion County, Ore. Until then, he is free on bond, living at home in Tieton.
The issue took on a new dimension when González’s family claimed publicly several weeks ago that he had been sexually abused by a priest here during the 1990s.

González said that soon after he moved to the Cowiche area from Jalisco, Mexico, a priest in the diocese began making sexual overtures to him, culminating in a sexual assault about six years ago.
Last month, the González family handed out a letter at their church alleging the abuse and identifying the priest, who now lives in another state.
The priest does not deny the allegations, nor does the Rev. Robert Siler, Yakima diocese chief of staff.
Siler said the priest has been on a leave of absence for at least three years and is not actively serving in the ministry. The diocese has made public the fact that he received treatment for alcohol abuse.
Asked to comment on González’s specific allegations, the bishop has said he treats any activity between adults as a confidential matter.
Siler later elaborated in an e-mail: "The Bishop’s goal, when dealing with the very human failings, at times, of his priests, is to help them heal and hopefully not stumble and fall again. And to help people who have been hurt by priests to heal as well."
As for González’s behavior while he worked at the retreat center in Cowiche, Siler said he knew of no complaints. He added, "I don’t think he’d hurt a flea."
That’s an opinion shared by González’s former boss at the retreat center. Renene Hudson deGoede, who now lives in Seattle, supervised González when he first began work in Cowiche. She said she was "stunned" when she heard there were criminal charges against the quiet, private young man.
Robert Fontana, a member of Voice of the Faithful, also found González to be respectful. A 25-year employee with the Yakima diocese before resigning in 2005, Fontana knew González through his previous role as diocesan director of evangelism.
Fontana said the diocese should have handled González’s allegations differently. Being open about such situations is the only way the church can heal from the sex abuse scandals that have shocked the nation, he said.
Even though González was not a minor, Fontana contends, it’s still abuse, particularly since González was a member of the church youth group.
"It’s psychological molestation, a manipulation of power," he said.
Siler maintains that González was capable of making decisions for himself as an adult and therefore shouldn’t be considered a vulnerable person.
In an e-mail, Siler noted, "Unpleasant and terrible as his experience with the priest in question might have been, it seems to me we’re talking about a case of alleged sexual harassment, rather than sexual misconduct with a vulnerable person."
Russ Mazzola, a Yakima attorney and chairman of the diocesan lay advisory board, which was formed in 2003 to advise the bishop on sexual abuse matters, said González’s allegations haven’t come before the board.
"Since the alleged conduct was between adults, even if it was inappropriate, on the surface it’s something the board wouldn’t necessarily investigate," Mazzola said.

A new policy being adopted in the diocese on sex abuse by clergy, which deals with minors and not adults, is in keeping with policies written by the majority of diocesan lay advisory boards across the country. That’s according to Teresa Kettelkamp, executive director of the Office of Child and Youth Protection in Washington, D.C., which was established by the U.S. Conference of Catholic Bishops after sex abuse scandals became nationally known in 2002.
But that’s not right, said Bertha González, Juan’s sister.
"With this phrase -- ’he’s an adult’ -- the church washes its hands," she said.
She described the family of 10 brothers and sisters as emotionally distraught over what they see as betrayal by the church. The entire family, not just her brother, has always been extremely devout, she said. They attended Mass every Sunday, members sang in the choir and their mother was a catechist for many years.
After he was arrested, González told his family about the alleged abuse by the priest; hearing that has virtually destroyed the family’s relationship with their church, she said.
Sevilla has said he would be willing to meet with González and his family, noting that he has never lost his concern for them.
Bertha González likened her brother’s actions to those of an abused spouse.
"He was maintaining a huge secret and emotional pain. He felt dirty after the priest molested him and felt like he was involved in the contamination," she said.
Richard Sipe of La Jolla, Calif., the author of "Sex, Priests and Power: Anatomy of a Crisis," said describing someone like González as an abused spouse is not far-fetched.
A psychotherapist, board chairman of the Interfaith Sexual Trauma Institute in Collegeville, Minn., and a former priest, Sipe said the fact that González was an adult when the alleged abuse occurred is irrelevant.
"You don’t expect those actions from a priest. It’s not criminal in the same sense, but it has to be addressed," Sipe said.
He’s heard of other allegations of priests sexually grooming seminary students.
"Unfortunately, this kind of consequence gets passed down from one generation to another," Sipe said.



Martedě, 20 maggio 2008